Dobrodružství náhodného sociologa

Jak vysvětlit svět, a přitom nenudit

Doporučená cena: 349,- Kč
Cena po slevě: 297,- Kč
Cena pro předplatitele: 262,- Kč

Jak vysvětlit svět a přitom nenudit

Peterovi L. Bergerovi (1929), asi nejznámějšímu americkému žijícímu sociologovi, už česky vyšly čtyři knihy (v době mých vysokoškolských studií patřila k „hitům“ mým i některých mých spolužáků jeho (a LuckmannovaSociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění). Centrum pro studium demokracie a kultury k nim loni přidalo další titul, autorovu intelektuální autobiografii Dobrodružství náhodného sociologa: jak vysvětlit svět, a přitom nenudit. A hned na začátek předesílám, že to byl od brněnského nakladatelství neobyčejně šťastný ediční počin.

Autor v knize vypráví o své dráze sociologa i o tématech, nad kterými odborně bádal; seznamuje čtenáře s dlouhou řadou svých publikací, které umí stručně a poutavě prezentovat (představuje i své – u nás celkem neznámé – romány); vzpomíná na slavné osobnosti, s nimiž se během své dlouhé, pestré a úspěšné kariéry setkal (mimo jiné Alfreda Schütze či Ivana Iljiče). Romanticky vzpomíná na svoje první výzkumy coby začínajícího sociologa, který v nočním Harlemu realizoval svoji „balzacovskou představu toulat se ulicemi města a objevovat jeho tajemství“ (nosil prý kolem krku kolárek, což prý zvyšovalo jeho bezpečnost a usnadňovalo mu kontakt s lidmi). Jindy se dokonce přiznává, že v touze po poznání života jiných lidí ukradl soukromý dopis spolubydlící své přítelkyně, aby ho zachoval jako „neocenitelný kulturní dokument“. Když mu tedy jistý profesor francouzské literatury řekl, že patří vlastně k literátům, Berger se k tomu hrdě hlásí. A na jiném místě knihy vzpomíná na svoje setkání se senegalským pouličním vypravěčem příběhů, se kterým se prý okamžitě ztotožnil: „Právě to dělám i já, když učím.“ A od té doby také bez vnitřních výčitek přednášel bez powerpointových prezentací, bez nichž se jinak mnoho jeho kolegů při výuce „necítilo ve své kůži“. Záliba ve vyprávění i schopnost i ve formě příběhů srozumitelně předávat i složitá témata pak promlouvá z každé stránky této Bergerovy knihy.
(...)
více zde

iLiteratura.cz