Jiří Hanuš (ed.)

Historická kniha mého srdce

Doporučená cena: 220,- Kč
Cena po slevě: 187,- Kč
Cena pro předplatitele: 165,- Kč

Čeští historici osobně i intimně o knihách svého srdce

„Když mi bylo třináct a končila jsem základní školu, zamilovala jsem se do Saint-Justa. Nebylo to těžké, v -nácti letech člověk většinou potřebuje jasné a nekompromisní pravdy. A je-li člověk navíc ženského pohlaví, jsou takové pravdy o to přitažlivější, pronáší-li je krásný mladý muž s melancholickým pohledem a pověstí archanděla smrti.“

Toto otevřené vyznání nacházíme v knize Historická kniha mého srdce. Čeští historikové, politologové, teologové a další v ní esejistickou formou píší o knihách, k nimž mají „bytostný vztah“. Čtenář se tedy může dozvědět, jak čte teolog Tim Noble George Orwella, v čem – jistě právem – vidí Jiří Hanuš dnešní inspirativnost Okcidentalismu A. Margalita a Iana Burumy nebo Denisa Nečasová Macurova Šťastného věku. Vyzvedávána jsou jak díla letitá, jejichž pisatelé se sice mohli mýlit, ale mýlili se „produktivně“ (Jiří Suk o Jacobu Burckhardtovi), ale i texty novější, dle přispěvatelů nějak metodologicky inovativní. To je případ knihy Návrat Martina Guerra od Natalie Davis, kterou Radmila Švaříčková Slabáková (1970) uvádí jako příklad imaginativní knihy, která „odkryla prostor, kam se většině historikům nechce“, když se snažila vcítit do vnitřního světa hlavní hrdinky Bertrandy. Další historička, Markéta Křížová (1974), zase chválí knihu, která dokázala plasticky vylíčit setkávání příslušníků odlišných etnik v Novém světě a vytváření nových, hybridních identit, podobně jako prý u nás na počátku 18. století jeden rychtář vyzýval svoje sousedy, aby se stali „trochu katolíky“: někteří tehdy dokázali brát vlastní osud do svých rukou, navzdory strážcům náboženské čistoty, „stejně jako to ve stejné době činili Irokézové a francouzští lovci kožešin v údolí Ohia“. (...)
Více zde .

iLiteratura.cz

Zpět na anotaci